I skuggan av IPRED

Att Ipred lagen gått igenom kan det inte vara många som har missat. Men vad det egentligen gör, är det nog inte så många som vet.

Jag kollade runt lite på nätet efter infromation om vad denna lag egentligen innerbär , och det är som följer:

- Vi användare, får inte dela med oss mellan varadra av sånna saker som filmer, musik, ljudböcker eller liknande rättighetskyddat matrial

- Internet leverantörer måste spara på alla ipadresser som olika abonemangsinnehavare använder, både internt ( Innom Internetleverantörens egna nät) Och externt. Om dom inte visar upp denna information om ägarna till matrialet vill ha de, så kan dom hamna i domstol, och få betala dryga böter.

- Att om du råkar dela en fil (med vilja eller emot, även om någon hackar sig in och använder ditt bredband) så kan du få hem ett brev i posten från dom som äger matriallet som delats, där det står något som kan översättat till svenska som "Betala 20 000 kr för att du delat ut vårat matrial, annars så tar vi upp det i rätten, och då får du betala rättegången också".

- Ägarna till matriallet som har blivigt delat, behöver inte göra någon polisanmäla för att få ut dessa uppgifter från Internetleverantörerna, utan kan bara gå dirket till dom med ett krav. På detta viss, så får dom mer makt än vad Poliserna har, då Poliserna behöver ha fått en poilsanmälan för att kunna kräva ut dessa uppgifter.

EU har sagt, att dom inte kräver att något land gör en sådan här lag, utan att det mer är upp till varje land att konstruktera en egen lag, eller helt enkelt strunta i de. Och sverige ville tydligen ha en sådan här lag, så vi ska väl bara tacka och buga?


I skuggan av allt detta nu, så hörde jag att Internet trafiken hade gått ner med 30% den första dagen efter att lagen gått igenom. Lite små häftigt är det allt, eller vad säger ni?



Utöver det, så har jag idag kommit fram till att även vänner växer ifrån varandra, på både ont och gott. Ibland kan nya möjligt heter uppstå, men oftast dör det bara ut. Det riktigt posetiva är, att då kan man få nya vänner, som fyller den funtionen som dom gamla inte klarade av!


Se framåt, annars ser du inte vart du gå!



Mvh


Andreas

__________________________________________________________________________________________

Källa till det om Ipred fanns blandannat
http://frapedia.se/wiki/IPRED
och Google sök Ipred och kolla aftonbladet osv.


Ps. Alla saker jag har skrivigt där uppe är saker som jag är STARKT Emot, jag vill inte ha denna lag Ds.

Kommentarer
Postat av: anna k

haha..jag har ju studentnätet här i uppsala..och det va skitsegt (dvs inte galet snabbt) sista mars ;) haha!

2009-04-15 @ 17:24:47
URL: http://www.facebook.com
Postat av: anna k

oj kanske inte riktigt framgick vad jag antydde..men för att alla ladda ner så mkt som möjligt in i det sista

2009-04-15 @ 17:25:42
URL: http://www.facebook.com
Postat av: Andy

Haha :P Jo, jag förstog den ^^

2009-04-15 @ 22:11:58
URL: http://rattmuffen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0